Zon, zee, strand en regen

13 september 2015 - Rotorua, Nieuw-Zeeland

Daar zijn we weer, maar dit keer vanuit New Zealand, nóg eens 2 uur verder van Nederland. We zijn zo ongeveer precies aan de andere kant van de wereld. Bij voorbaat vast excuses voor alle landschapsfoto’s, maar WAUW! Wij konden er zelf geen genoeg van krijgen. We hebben besloten maar te gaan handelen in bureaubladachtergronden met al die kiekjes die we hier maken.

Groen

Onze eerste indruk was al vanuit het vliegtuig: groen! Tot nu toe zien we overal prachtige groene heuvels, die doen denken aan een willekeurige scene uit Lord of the Rings. En dat komt goed uit, want dat was onze inspiratie om hier naartoe te komen. We komen direct aan onze trekken. Een grote verrassing zijn de mooie stranden die ze hier hebben. Ook al hebben we er in Australië al zoveel op de foto gezet, gek genoeg vervelen ze niet. Het zou nog fijner zijn als het hier ietsje warmer was, want voor zwemmen is het nog net te koud.

We zijn hier nog geen week en we hebben alle weertypes al meegemaakt, behalve sneeuw. Elke dag regent het én schijnt de zon. Het is hier het begin van de lente, dus kun je al het soort weer krijgen dat ze hier verkopen. Ze zeggen wel eens dat hier 4 seizoenen op 1 dag zijn. De temperatuur is zo’n 14-16 graden (’s nachts soms 3 graden). Het grote voordeel van dit seizoen is dat het nog laagseizoen is. Dat betekent dat we niets hoeven reserveren en niet in de rij hoeven staan (behalve op de ringweg van Auckland in de spits).

The Cabana

Na 2 dagen Auckland hebben we onze nieuw ‘Van’ opgehaald. Het is een Cabana: een grote stationwagen met een keukentje aan de achterkant en achterbanken die je om kan bouwen tot bed. Het grote voordeel is dat het gewoon rijdt als een auto en ook veel goedkoper en zuiniger is. Het nadeel is dat je veel minder ruimte hebt. Ook is de Cabana een stuk nieuwer en heeft hij ‘maar’ 250.000km op de teller. Oh ja, en heel frappant: steeds als je de Cabana ziet, heb je opeens dat liedje in je hoofd (klik). De afstanden hier zijn heel klein vergeleken met Australië. “Oh is het daar al?”, zeggen we vaak tegen elkaar in de auto. En gelukkig maar, kunnen we niet meer van die bizar lange road trips maken.

Whangahoe???

Vanuit Auckland hebben we eerst overnacht in het Shakespear Regional Park. We nemen dit keer de tijd om te wennen aan onze nieuwe ‘wheels’ en om te bekijken hoe alles werkt in NZ. We kamperen vlak aan het strand en met groene heuvels op de achtergrond. De nachten erna kamperen we ook aan het strand bij Otamure Bay en Uretiti Beach. Het zijn tot nu toe allemaal DOC-kampeerplekken (DOC = Department of Conservation). In principe kun je overal staan waar je wilt, maar op deze plekken zijn wc’s, stromend water en (koude!) douches. En ze zijn goedkoop. De DOC-sites schijnen ook nog eens de mooiste camp spots van NZ te zijn. Deze waren toevallig allemaal aan het strand, maar dat is niet altijd zo. Al die mooie stranden hadden we überhaupt niet verwacht. Maar eigenlijk is het niet zo vreemd dat hier overal stranden zijn. NZ bestaat immers uit 2 grote eilanden. In de Lonely Planet lezen we dat je in NZ nooit verder dan 128km van de kust verwijderd bent. Tussendoor rijden we o.a. langs plaatsen als Whangaparaoa.

Grappig hé? Al die plaatsnamen. Sommigen klinken heel westers (Auckland, Russel), maar sommigen zijn gewoonweg niet uit te spreken. De namen zijn zo’n beetje 50/50 verdeeld qua Engels/Maori. Het laat mooi zien hoe de samenwerking met de Europeanen soepeler en gelijkwaardiger is verlopen dan met de Aboriginals in Australië. En het levert leuke spelletjes in de auto op wie het beste Whangaparaoa kan uitspreken.

Great walks

Dat is wat we hier veel willen gaan doen. Naar Nieuw-Zeeland ga je vooral voor de mooie, ruige natuur. Niet voor niets dat de kiwi’s (naast fruit, vogels óók een woord voor de Nieuw-Zeelanders zelf) er zuinig op zijn. Zo keken we de eerste keer verbaasd op toen we bij een hekje een borstel en decontamination spray zagen staan voor onze schoenen. Of we even onze schoenen wilden desinfecteren om de lokale planten te beschermen. En ze meenden het nog ook. Echt gaaf hoe serieus ze het natuurbehoud hier nemen. De kiwi’s zijn over het algemeen erg bescheiden, maar als het gaat om hun natuur en de All Blacks (het NZ-football team) sparen ze kosten noch moeite.

Oh ja, de Great Walks. Er zijn er 9 van in heel NZ. Je zou denken dat het wandeltochten zijn, maar daarnaast kunnen het ook zomaar deels kanotochten zijn, door de mooiste natuurgebieden. We hebben er 2 op het oog voor het Noordereiland. In het Tongariro National Park en kanoën over de Whanganui rivier. Het vraagt best wel wat voorbereiding. We kunnen de Cabana namelijk niet overal mee naartoe nemen en we hebben helaas niet zoveel outdoor-spullen vanuit Nederland kunnen meenemen. Zo zijn we een hoop winkels afgegaan voor degelijke, maar ook goedkope slaapzakken, een gasbrandertje, kleding etc. We zijn goed geslaagd, dus binnenkort gaan we er aan beginnen. Maar eerst liggen op de route nog de toeristische trekpleisters Rotorua (volgens de locals het Las Vegas van NZ) en uiteraard de Hobbiton Movie Set.

Dat was hem weer even voor nu. See ya!

UPDATE: internet werkte niet helemaal mee, dus inmiddels zijn we al 3 dagen verder én bij de Hobbits en de Maori's geweest. Verhalen+beelden volgen nog...

1. Dini:
    Wat een mooi verhaal.
  2. Gerrit en Carla:
    13 september 2015
    Geweldig! Heerlijk om zo met jullie mee te genieten! xx
  3. Corine:
    Hey!!
    Wat leuk om te lezen allemaal!! The Great Walks likken me super gaaf, wandelen en kanoën in NZ, wauw!

En al bij de Hobbits geweest, super gaaf!!!!

Leuke foto's, Inderdaad erg jarloersmakend weer ;) veel plezier en voorzichtig maar weer!!
  4. Wesley:
    13 september 2015
    Super gaaf wederom, prima kiekjes. Ik wil wel gebruik maken van één van deze als background!!

Veel gaafheid en tot de volgende!
  5. Annette van Zwieten:
    13 september 2015
    weer genoten van jullie verhaal en fotoos lieverds!
    XX van mamma Annette
  6. ErCyFlo:
    supergaafweer joh!

mooie plaatjes en geweldige vooruitzichten! zouden zo met jullie mee willen op die tochten.

Enjoy!!