Op de scooter, trein of olifant?

20 november 2015 - Bangkok, Thailand

35 graden, zonnetje, palmboompjes, zwembad... en lekker een blogje typen. Leuk om dat te kunnen zeggen. Maar dat was vanochtend in Kanchanaburi, waar we even wat gas terug hadden genomen. Inmiddels is het tempo weer terug en zitten we weer in een cheapo hostel in Bangkok. Morgen vliegen we naar Phnom Penh.

Olifanten en curry

Terug naar vorige week. Vanaf Sukhothai zijn we verder gereisd naar Chiang Mai. Daar hebben we eigenlijk weinig van gezien, want we hebben tijdens onze 2 dagen een trip gemaakt naar een olifanten opvangkamp en een Thaise kookles genomen. Allebei waren buiten de stad. Normaal zijn we niet zo van de groepstrips waarbij je met het busje bij je hotel wordt opgehaald, maar vooruit.

Chiang Mai staat bekend om de olifantentrips die je er kunt doen. Er is de laatste jaren veel kritiek op het olifant-rijden vanwege de slechte behandeling van de olifanten. Daarom speelden wij op safe en gingen we naar een opvangkamp om olifanten te badderen. Wat was dat gaaf zeg. We konden de olifanten voeren, met ze in een modderbad en zwemmen in de waterval. Prachtige en bijzondere ervaring om met die machtige beesten letterlijk oog in oog te staan en ze aan te kunnen raken. We snappen nu wat ‘een olifantenhuid hebben’ betekent: zo dik en leerachtig, maar tegelijkertijd zacht. We moesten wel een beetje oppassen dat ze niet op onze tenen gingen staan en op ons gingen liggen. Als ze vrolijk zijn, dan zijn het net puppy’s in een veel te groot lichaam. Dit was duidelijk een hoogtepunt in onze reis!

De volgende dag een kookles op Sammy’s organic farm. Leuk, leerzaam en met een gezellige groep. Om nou te zeggen dat we Thais kunnen koken is een groot woord, maar we begrijpen nu wel beter wát we hier elke dag eten in de curry, pad thai en vele roerbakgerechten. En koken doen we hier niet. Voor nog geen euro blijft het goedkoper om het op straat te halen!

De gebaande paden

In Chiang Mai viel ons meteen één ding op: alleen maar backpackers op straat en vooral stelletjes zoals wij. Misschien hadden we beter moeten weten, want Chiang Mai ligt natuurlijk op de standaardroute. We zijn voor 2 dagen gevlucht naar Pai, een prachtig bergdorp tussen de rijstvelden met een superchille vibe. We konden ons daar prima vermaken met ons gehuurde scootertje. Naar tempels en watervallen in de mooie natuur daar. Maar ook hier viel op: bijna alleen maar backpackers en vaak dezelfde die we in Bangkok en Chiang Mai ook al zagen. Erger nog: overal waar we kwamen hoorden we Nederlands. De eerste paar keer zijn leuk, maar daarna doet het echt af aan je verre-reis-gevoel. Op een gegeven moment ga je ze gewoon ontlopen. Daar staat wel tegenover dat we leuke medereizigers hebben ontmoet en het heel gezellig hebben gehad. Dat zijn helaas de avonden zonder foto’s. Dus ons hoor je verder niet klagen.

Ons ding

We misten de vrijheid van een eigen Van of Cabana echt wel. De bussen waarin we hebben gereisd lieten vaak uren op zich wachten of gingen stuk en je bent qua route erg gebonden. We konden het niet meer aan. We hebben in Pai 2 scooters gehuurd en zijn met een grote omweg zelf ongeveer 450km naar Chiang Mai gereden, via de Mae Hong Son route. Populair onder motorrijders, dus waarom niet op 115cc scootertjes? De backpacks werden voor ons met de bus gebracht en wij konden lekker rijden. We hebben (hopen we) iets meer van het echte Thailand gezien. Het was in elk geval heel mooi tussen de rijstvelden, hoge bergen en Chinese en Birmese dorpjes. Er werd vrolijk naar ons gezwaaid door de kinderen en opeens voelden wíj ons de attractie. We hebben (weer iets te ambitieus) geprobeerd om de Su Sa waterval te bezoeken over een modderige jungleweg, maar dat is helaas niet gelukt. Wat niet meehelpt hier is een Thai om de weg vragen. Ze zeggen steevast dat het nog “2 kilo” is naar je bestemming, en dat is geen 2 kilometer hebben we ontdekt ;). Het verkeer in Chiang Mai was gekkenhuis, maar ook deze jungle hebben we overleefd. Achteraf realiseerden we ons dat ze hier links rijden. Dat gaat ons nu dus blijkbaar heel natuurlijk af. Dat wordt leuk als we terug in NL zijn.

Sneltrein

We kwamen na 3 dagen scooter rijden om 17:00 weer in Chiang Mai aan en besloten spontaan om de nachttrein van 18:00 naar Bangkok te nemen. Dat redden we precies met scooters inleveren, kaartjes kopen en take-away pad thai halen. Er waren nog precies 2 plekken en zo sliepen we die avond bovenop 2 stapelbedden. Ideale manier van reizen! Nog gezellig ook, met allerlei reizigers in stapelbedden! In de ochtend kwamen we fris aan in Bangkok. We reisden meteen door naar Kanchanaburi, beter bekend om het dorp van ‘Bridge on the river Kwai’. Bedankt nog voor de tip!

Eigenwijs als we waren liepen we de 2,5km vanaf het busstation naar ons guesthouse, om 12:00 in de brandende zon, met 2 rugzakken om. Als beloning wachtte ons een prachtig zwembad om in af te koelen. Ook handig om weer even het tempo te verlagen, aangezien we een dag geleden nog op een scooter in de bergen zaten. Hier wederom een scooter gehuurd en naar de 7-laagse Erawan waterval geweest en natuurlijk naar dé brug. Als huiswerk hebben we de film uit 1957 gekeken. Al met al best indrukwekkend.

3e keer Bangkok

Nu zijn we weer in Bangkok, voor de derde keer al. Maar weer op doorreis. Morgen vliegen we naar Phnom Penh – Cambodia voor een week lang weer een hele andere reiservaring. Namelijk de kennismaking met de donkere geschiedenis van het land en de mooie Angkor Wat tempels.

En het aftellen is begonnen: onze laatste maand op reis is ingegaan, werden we aan herinnerd. Jep, de tijd gaat snel. We kijken uit naar de laatste maand, maar stiekem roepen er ook verplichtingen van thuis, zoals nieuw werk. Daar nemen we ook tijd voor (aan het zwembad), maar we blijven ook vooral nog zo lang mogelijk op reis!

1. Annette van Zwieten:
    20 november 2015
    ha lieverds, weer mooi verhaal , en mooie leuke fotoos,
    Knuffel van mamma Annette
  2. Wesley:
    20 november 2015
    Heel tof wederom. Geen last van je rug gekregen op de scooter? Toch lekker die vrijheid. Tot snel!
  3. Michelle:
    21 november 2015
    Wat een prachtige foto's weer. Heel andere omgeving maar wederom prachtig. En die rivieren, daar hebben jullie telkens ruzie mee! Een mooie tijd in Cambodia en geniet van jullie laatste maand (alsnog een MAAND he, alsof dat kort is haha). En ook weer fijn om straks weer naar huis te gaan misschien, met een rugzak aan ervaringen.
    Xxx
  4. Jan en Bev Heeman:
    22 november 2015
    Wat genie ten we van jullie reis verhalen en de fotos videos enz. We leven gewoon met jullie mee. Nog veel plezier,de tijd Schiet op. ik zelf Ben net pas terug van cairns australia en het was daar 32 graden. Groeten van achterneef in n. z.
  5. Jasper87:
    22 november 2015
    Goeie outfits en mooie verhalen! Groetjes en kijk uit