Leuk is anders...

27 november 2015 - Siem Reap, Cambodja

Afgelopen week Cambodja. By far het gruwelijkste gedeelte van onze reis. De foto’s van vandaag zijn dit keer niet allemaal vrolijke vakantiefoto’s, dus hopelijk lees je dit eerst. Maar met Angkor Wat ook mooie dingen gezien.

‘De parel van Azië’

Vorige week zaterdag kwamen we aan in Phnom Penh. Het begon zoals je vaak de bus uitstapt in Thailand: met veel taxi- en tuktuk chauffeurs. Wat we al in de tuktuk zagen (ons eerste ritje met een tuktuk trouwens) was alleen van een heel ander niveau. Het verkeer was chaos. 1000-en scooters, fietsers, vaak met overvolle aanhangers met eten, mensen en/of spullen. De enige verkeersregel: als er al iemand anders rijdt, kun jij daar niet rijden. Je krijgt dus ‘voorrang’ als je jezelf gewoon voor het verkeer gooit. Overal waait stof en overal afval langs de weg. Onderweg naar ons hotel zagen we 2 pas-gebeurde ongelukken. En langs de weg veel gezinnen die daar eigenlijk wonen. Veel armoede dus. En aan toeristen willen ze maar wat graag geld verdienen (kun je ze niet eens kwalijk nemen). Alleen voel je je al snel een wandelende portemonnee. Daar kwam nog bij dat we voor ons doen in wat duurder hotel zaten dus voelden ons er totaal ongemakkelijk bij. Nog nooit hebben we zo vaak “no thanks” gezegd op de tientallen aanbiedingen van tuktuks, gidsen, boeken, drugs etc. Kortom: was even wennen de eerste dagen!

Naar

Eens de parel van Azië genoemd, Phnom Penh heeft betere dagen gekend. We zijn op dag 2 meteen naar de killing fields en S21 geweest. De plekken waar in de jaren ’70 onder de Khmer Rouge miljoenen mensen zijn gemarteld en vermoord. Indrukwekkend, naar, heftig, deprimerend… Het meeste indruk maakten de killing tree, de foto’s die systematisch van alle slachtoffers zijn gemaakt en de schedels die opgestapeld zijn in het gedenkmonument. Als je nooit echte schedels hebt gezien (Rob) dan schrik je je echt kapot.

En omdat we alles willen proberen hebben we een lokale delicatesse geprobeerd: gefrituurde tarantula’s! Mede op uitdaging van vrienden, anders waarschijnlijk niet. Net als skydiven voelt het bizar tegennatuurlijk om ze niet alleen aan te raken, maar ook op te pakken en op te eten.

Mooi

Gelukkig heeft de geschiedenis van Cambodja ook hele mooie dingen opgeleverd. Voor de tweede helft van onze week in Cambodja zijn we naar Siem Reap gegaan. We wilden de Angkor Wat zien! 3 dagen hebben we ervoor uitgetrokken. Angkor Wat is namelijk maar één van de vele tempels van Angkor. Na onze positieve ervaringen op de fiets in Sukothai hebben we er nu weer twee gehuurd en hebben 3 dagen rondgefietst. En dat was gewoon mooi. We hebben met bomen begroeide tempels gezien, tempels met 216 gehouwen gezichten, meterslange galerijen met reliëfs en natuurlijk Angkor Wat bij zonsopkomst. We voelden ons bijna Indiana Jones en Lara Croft.

Zon, zee en strand

What’s next? Morgen vliegen we naar Surat Thani (Thailand), om van daaruit de mooie stranden en eilanden te verkennen. En we willen nog een jungle trektocht doen! Maar verder willen we vooral even gaan ontspannen (haha, zou het lukken?).

1. Chantal (dansen):
    27 november 2015
    Heftig en mooi is Cambodja he. Iets heel anders dan Thailand. 1 ongeorganiseerd zooitje. Maar iets wat je zeker niet heb moeten missen. Hahah hebben jullie een busrit gehad met lokalen van phnom phen naar Siem reap??? Hahah en stoppen bij zo een marktkraam tentje om te plassen? Ik krijg weer kippenvel bij die killingfields boom. Super dat jullie hier geweest zijn allemaal. Veel plezier nog in Thailand. Xx
  2. Elmar:
    27 november 2015
    Top altijd de plaatselijke delicatessen proberen! enjoy
  3. Christiaan:
    Supergave foto's ook!
    veel plezier
  4. Cynth, eer, floor:
    28 november 2015
    Dit is echt een andere wereld zeg! Maar op een andere manier even indrukwekkend denk ik zo. Zo'n schedelmuur zit er al ziekelijk uit op een foto, dat zal behoorlijk schrikken geweest zijn.

Bij de tempel met Rob kreeg ik op mijn mobiel een beetje zoek waldo idee haha, ergens op de tempel zit een zeldzame rob maar waar.

Maar wederom leuk hoor lieve vrienden! Rust maar lekker uit, eenmaal thuis zitten jullie denk ik de volgende 6 maande. Volgeboekt met ons :)