A whole new world

9 november 2015 - Sukhothai, Thailand

“Waar waren we de laatste keer met bloggen ook alweer?”, vraagt Rob aan Dees als we weer voor de laptop zitten. Potverdorie, een week verder nog maar. We hebben Taipei en Bangkok gezien en nu zitten we tussen de tempelruïnes in Sukhothai (Thailand) met 35 graden. Houden jullie het nog bij? Wij niet namelijk.

Noot vooraf: je snapt hopelijk dat we barsten van de indrukken en verhalen. Helaas zijn we te veel tijd kwijt met dingen beleven en kunnen we niet alles bloggen. Waarschijnlijk is het ook véél leuker om alles van ons zelf te horen als we terug zijn :). Misschien lijkt het er niet op, maar we houden het dus kort.

Backpacken 2.0

Wat een wereld van verschil. En bizar hoe snel we ons blijkbaar aanpassen na het kalme NZ. Azië is zo mega-anders dan NZ en het backpacken is voor ons echt 2.0 hier. Het échte backpacken, dus zonder Van of Cabana. Maar het ís echt heel erg makkelijk. Alles valt te regelen en kost haast niets. Fantastisch! We zijn nu al sip dat we maar 1½ maand de tijd hebben. In ons cheapo guest house in Bangkok hadden we het er nog over hoe luxe, ja luxe, we het vonden: elektriciteit en elke dag douchen. Dat was in NZ en Australië wel anders (lees: duur). En we hoeven niet meer zelf te koken!!! Op elke hoek van de straat is goed en goedkoop eten.

Taipei: geordende chaos

Na weer bijna 24 uur onderweg was Taipei boven verwachting leuk! Onze reislust werd weer helemaal op een nieuwe manier geprikkeld: inspirerend! Je zou er misschien niet meteen aan denken om er heen te gaan, maar echt waar, zou je zomaar kunnen doen. Een hele andere wereld, waar wij als nieuwkomer in Azië op elke hoek van de straat zo een half uur konden rondkijken. Taipei heeft veel te zien en te doen, goed en goedkoop eten, veel scooters, is superschoon, niet toeristisch en het OV goed georganiseerd. Megadruk, maar iedereen houdt zich aan de regels. De metro rijdt bijvoorbeeld elke 3 minuten en op tijd. En heb je ooit gezien dat mensen netjes in een rijtje wachten voordat de metrodeuren opengaan? En dat iedereen op de roltrappen netjes rechts blijft staan?

We bleven in een fijn hostel, die ons goede informatie gaf over alle bezienswaardigheden. We konden dus lekker veel in ons korte stedentripje van 2 dagen proppen: de night markets, bovenaan de Maokong gondel Oolong-thee drinken (hoe ze dat inschenken is een belevenis op zich) en binnen een halve minuut naar de 89e verdieping in de Taipei 101. Iets te ambitieus was de treintrip naar Pingxi om lampionnen op te laten. Daar zijn we nooit aangekomen omdat we de borden in het Chinees nog niet helemaal konden lezen en onze overstap misten.

De leukste manier om een nieuwe stad te verkennen is gewoon gaan lopen naar bezienswaardigheden en af en toe een zijstraatje in te duiken. “So what’s wrong with taking the back streets?”, zoals ze in een beetje fout Smash Mouth nummer zingen. We liepen de eerste dag naar de Longshan tempel vanaf ons hostel en kwamen langs tempeltjes en marktjes die in steegjes gepropt waren, maar supermooi. Overal mensen, eten, leven! Dat kan met die temperaturen hier, alles gebeurt in de straten. De Longshan tempel zelf was ook indrukwekkend en onze eerste kennismaking met boeddhisme. Boeddhisten en toeristen liepen gezellig door elkaar heen. Tussen de wierook, felgekleurde draken en zachtjes ‘chanting’ van de boeddhisten was het bijzondere sfeer.

Bangkok: gekkenhuis!

Na 2 nachten Taipei alweer door naar Bangkok, voor 3 nachten. Dit keer een korte vlucht van 4 uur. Douane, een taxi naar de stad en ons hostel vinden gingen soepeltjes en snel. We hielden rekening met de lastige douanebeambten en taxichauffeurs uit alle verhalen, maar het viel 100% mee. We waren ook heel goed voorbereid dankzij tips van onze lieve vrienden en familie. Taxi’s alleen ‘on the meter’: works like a charm!

We deden zoals iedereen en hebben de eerste nachten vlakbij de Khao San Road doorgebracht. Alle clichés hebben we gezien en het was geweldig. Ons hotel lag in een verstopt steegje met zwerfkatten; de eigenaren spraken geen Engels en de kamer was klein, gehorig en prima. Uit het hotel de hoek om en we waren op de Khao San Road: meteen gekkenhuis. Backpackers, Thai, gezinnetjes, hippies: alles loopt hier door elkaar. Tuktuks, overal muziek, bier, buckets, lokkers voor ping pong shows, massages, verkopers met schorpioenen, “wolf pack” armbandjes (en nog meer ‘inspirerende teksten’ ;)). Alles komt hier samen en de sfeer is goed! We maakten meteen vrienden op onze eerste avond: ook Bangkok en backpacker first timers zoals wij.

Vergeleken met Taipei is Bangkok net zo groot en druk, maar dan chaotisch, benauwd, toeristisch en smerig. Gekkenhuis dus. Maar dat hoort er helemaal bij. You learn to love it, zullen we maar zeggen. We zij naar Wat Phra Kaew, de Grand Palace en Wat Pho geweest. De tempels waren heel anders dan in Taipei. Bombastisch groot en met veel goud. Maar in 35 graden hitte tempels bekijken is niet uit te houden, dus namen we een Thaise massage in de airco. Ontspannen is anders als je tegen jezelf moet blijven zeggen: “oké, ontspan en blijf ademhalen”. Dit geldt overigens alleen voor Rob, Dees vond het prima! Hmmmm, wat zegt dat precies over ons…

Ook zijn we op de Chatuchak markt geweest, een bizar grote markt waar ze alles verkopen: eten, drinken, kleren, eekhoorns, Predator-beelden van sloopmetaal… Een dagje hier doorbrengen en afdingen is niet meer onwennig, maar een principe-kwestie geworden. We hebben ons uitgeleefd en binnenkort zien jullie ons in onze Thaise outfits op de foto’s. We blijven ons afvragen: zijn die All Stars van €10,- nou echt of niet???

Smaakt naar meer!

En nu dus in Sukhothai, een hele mooie tussenstop voor de bustrip naar Chiang Mai. Tempelruïnes en Boeddhabeelden die we heel ontspannen en Nederlands op een fietsje hebben bekeken. En aan het einde van de dag lekker in het zwembad duiken! Dat is het enige wat echt goed te doen is met deze temperaturen. Men zegt dat Angkor Wat nog indrukwekkender is en ook de Thaise stranden staan ons nog te wachten. Wij hebben dus al helemaal zin in de rest van onze trip! Om te beginnen: morgen met de bus naar Chiang Mai.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Annette van Zwieten:
    9 november 2015
    helemaal herkenbaar, ik geniet!!!
    Haahaaa, en Boeddhaaa!
    knuffel van mamma Annette
  2. Marieke en Wim Stutvoet:
    9 november 2015
    Hoi luitjes, dit is wel weer ff heel wat anders zeg! Zo gaaf voor jullie al die indrukken en belevenissen! Kan me indenken dat jullie straks even heerlijk op een thais strandje willen liggen en dan alles de reveu laten paseren en dan zeggen; zo dit pakt niemand ons meer af! Chang Mai is ook een super stad met een hele gave tempel! Zijn jullie al de rijstevelden in geweest? Is ook een hele belevenis. Geniet ervan! Lieve groet, Wim en Marieke
  3. Wilma:
    10 november 2015
    Mooi he dat de wereld zooo kan verschillen!
  4. ErCyFlo:
    12 november 2015
    Ook weer geweldig, op zo'n totaal andere manier! Balen gewoon als we bij de laatste foto zijn. Heerlijk ook dat je lekker Hollands op je fietsje kan rondkijken in dat prachtige gebied (en zonder regen!! Haha). Blijf maar bloggen guys, we love it! X
  5. Wesley:
    16 november 2015
    Wat een gaaf verhaal weer. Niet zo kort als het begin van de blog doet denken maar dat is alleen maar goed!!! De stukjes zijn wel kort met veel infi het klinkt echt super en ook lekker dat de temperatuur wat aangenamer is.

Xx vanaf hier en tot snel kunnen we ondertussen weer zeggen