Weekend

14 augustus 2015 - Brisbane, Australië

Daar zitten we dan. Lekker in het gras, aan de Brisbane River op de South Bank. Het zonnetje staat al laag, we eten aardbeien. Iedereen is ontspannen en maakt zich op voor het weekend. Top-moment om de afgelopen dagen te overdenken en met jullie te delen.

Reizen down under

Brisbane was voor onze oorspronkelijke reis (jaja, die ene die eigenlijk gewoon van noord naar zuid aan de oostkust) zo ongeveer op de helft. Omdat we daar van zijn afgeweken met onze outback trip hebben we nog maar 3 weken over in Australië. Dat is krapjes! Dat betekent dat we moesten kiezen wat we NIET zouden doen. Het voornaamste slachtoffer: Fraser Island. Jep, je mag ons voor gek verklaren ;). Maar elk voordeel heb z’n nadeel: we houden weer geld over! Daar zijn we inmiddels goed in geworden. Gratis (en legale) kampeerplaatsen vinden, ‘thuis’ koken in de Van en onze eigen tours doen i.p.v. met een dure touroperator. Niet alleen supergaaf, maar ook lekker goedkoop, want we moeten alles zien te redden van zo’n €100,- per dag. Dat gaat perfect dus!

Afgelopen week stond ook in het teken van onze ‘home town’. In positieve zin omdat we met familie en vrienden hebben geskyped. Gaaf om jullie te zien en spreken! In negatieve zin, omdat we hoorden dat de julianabrug voorlopig dicht blijft. Gek om weer met thuis bezig te gaan met je hoofd vol in de vakantiesferen.

Maar eerst terug naar Airlie Beach, waar we gebleven waren!

Tip van de local

We moesten afkicken van Whitsunday Island, maar kregen daarbij gelukkig wat hulp.  Terwijl we onze dagelijkse boodschappen deden werden we door een Nederlandse jongen aangesproken, die daar tijdelijk werkte. Hij reist maar liefst een jaar in Australië (en heeft alsnog te weinig tijd!). We hadden nog maar een paar uur voor we door zouden reizen, dus hij gaf ons nog een snelle tip om een verlaten strand op te zoeken, waar kokosnoten voor het oprapen zouden liggen. Te mooi om waar te zijn? Dachten wij ook, maar hij had gelijk. En op nog geen 10 minuten van Airlie Beach! Drinken uit onze zelf-geslachte kokosnoot, gevolgd door een Australische Pale Ale en ons paradijsje was weer even terug.

Back to the bush

We wilden graag nog een andere ‘local’ ontmoeten: het vogelbekdier! We waren al naar meerdere uitzichtpunten geweest om hem te spotten, maar nog zonder resultaat. Voor een nieuwe poging moesten we terug naar het binnenland en weer terug het regenwoud in. We gingen naar de Finch Hatton Gorge, naar een heuse Platypus Bush Camp. Daar ontmoetten we de bijzondere camping-eigenaar Wazza in het beste kantoor dat we ooit gezien hebben! En ondanks de primitieve voorzieningen hadden ze een awesome regendouche, en niet zo maar een, maar een regen-woud-douche. Én we hebben de platypus (vogelbekdier) gezien! Deze dag kon niet meer stuk, check de foto’s en het filmpje.

Rum, zee, strand en nog meer locals

Onze weg ging verder langs de kust. De hoogtepunten:

In Bundaberg hebben we een tour gedaan door een rum-brouwerij, met natuurlijk een aantal proefjes. Bundaberg Rum, van die witte ijsbeer, nooit van gehoord? Wij dus ook niet. Maar de rum was lekker, ook al was het 11:00 (am).

In Noosa eindelijk een strand zoals we gewend zijn: met golven! En hoge ook, hadden we nog niet eerder meegemaakt. Niet voor niets dat hier flink gesurft wordt. Wij zijn er nog niet aan toe gekomen, maar dat komt vast nog wel verderop aan de kust. In Noosa maakten we ook voor het eerst mee dat het écht druk was. We moesten voor het eerst filerijden en hebben een uur rondjes gereden voor een parkeerplaats. Gelukkig waren er aan de Sunshine Coast nog veel meer stranden, die rustiger waren.

“Crikey! What a beauty!” - Wie zei dat ook alweer? Anyway, we zijn naar de Australia Zoo geweest. Er waren nog meer locals die we nog niet (levend) ontmoet hadden: o.a. koala’s en krokodillen. In deze dierentuin leven voornamelijk dieren die alleen in Australië voorkomen. Het was heel leuk om de dieren te zien die wij nog niet hadden ontmoet, zoals de krokodillen. Maar we hebben ook veel dieren gezien die we al wel hadden gespot in het wild, zoals de cassowary en de wedgetail eagle.

Dat was het weer even voor nu. Wij zetten een muziekje op en gaan de weg weer op, o.a. naar Byron Bay en Sydney! Whoooooo, we’re half way there, whooohooo…..

1. ErCyFlo:
    15 augustus 2015
    Wauw jongens, wat klinkt het weer geweldig en zo ziet het er ook uit op de foto's. Goede manier om ons achterblijvers jaloers te maken;). Lijkt ons ook heel bizar om van de rimboe naar de prachtige stranden en dan naar de stad te gaan wat een contrast! De foto's van de dieren zijn ook veel te schattig! Geweldig dat jullie je dagen helemaal vol kunnen plannen met awesomeness en het lukt om dit zo goedkoop mogelijk te doen! Veel plezier weer en we kunnen niet wachten op het volgende verhaal!!
    Xxx
  2. Corine:
    15 augustus 2015
    Whooaa! Livin' on a prayer, Take my hand- you´ll make it - I swear!

Leuk leuk leuk weer!!!!
    Super tof om de foto's te zien en jullie verhaal erbij te lezen. Nog maar 3 weekjes bij de Aussies, geniet er met volle teugen van!

Liefs en tot het volgende bericht :)
  3. Michelle:
    16 augustus 2015
    Wat een gave foto's ook weer! Ik moet zo lachen om de raadjeplaatjes, en die campingbaas in zijn office haha. Enge spin ieehh! En natuurlijk de mooie plaatjes van stranden en natuur. Veel reisplezier nog even in Australie! Ook van maurice, die volgt ook.
    Xxx
  4. Els de goede:
    18 augustus 2015
    Lieve mensen, wat een gave reis maken jullie. ik heb net in 1 keer al jullie verhalen en foto's gelezen/bekeken; fantastisch!!!! !
    Hartelijke groet, ook van Henri!