Velociraptors en kangoeroes

15 juli 2015 - Mount Isa, Australië

Lieve mensen, wat een leuke reacties op onze vorige blog! Dank jullie wel, echt leuk om te lezen. Zo voelt het alsof we jullie een beetje bij ons hebben op onze reis ;).

With great campervans...

We hebben onze campervan! Wat een vrijheid geeft dat zeg. Hij is heel erg ruim en van alle gemakken voorzien, hetzij soms wat gedateerd, want onze van (weet iemand nog een leuke naam voor hem/haar?) heeft maar liefst 550.000km op de teller. Verder is hij fantastisch, maar: “with a great campervan comes great responsibility”, staat er op een grote sticker op ons dashboard met alle statistieken van ongelukken. Bij het verhuurbedrijf moesten we een uitgebreid document met clausules lezen én ondertekenen over wie wanneer aansprakelijk is voor schade (*slik). Gelukkig is de van al goed gebruikt, dus een krasje meer of minder valt niet op. De eerste ritten vielen niet mee, want alles rijdt hier links. En om het nog moeilijker te maken zit je nu rechts in de auto, schakel je met links en zijn ook de hendeltjes naast het stuur omgedraaid. Vanaf nu geven we daarom met onze ruitenwissers aan dat we linksaf gaan.

Welcome to the jungle

Na een grondige inspectie van de van zijn we meteen richting het noorden gereden naar het Daintree Forest, een van de oudste regenwouden ter wereld. Wauw… De weg er naar toe alleen al was de moeite waard. We reden dwars door de jungle met uitzicht op mooie stranden. We moesten met een ferry de Daintree River over en waren daarna afgesloten van de buitenwereld (geen mobiel bereik, geen internet en geen supermarkten). Dat was fantastisch, meteen ben je helemaal weg in de natuur. Het bijzondere van Daintree Forest is dat het regenwoud doorloopt tot aan de zee. Dit is o.a. bij Cape Tribulation. We kunnen de mooie omgeving uitgebreid proberen te beschrijven, maar hopelijk zeggen onze foto’s en filmpjes genoeg. We hebben hier een jungle trektocht gedaan in de richting van Mount Sorrow, gezwommen in een jungle creek en mooie strandwandelingen gemaakt. Vooral de trektocht deed ons vaak denken aan Jurassic Park. Bij elke ritseling in de bosjes denk je dat er een raptor de bosjes uit komt zetten. Dat is niet gebeurd, maar er zijn hier serieus wel vogels van een meter hoog en met een klauw net als de velociraptor: de cassowary. Gelukkig eet hij alleen fruit, want we zijn ze tegengekomen! Ze staken pal voor ons de weg over en we moesten vol in de remmen.

Roadtrip

Zonde om zo’n mooie omgeving te verlaten, maar zoals we steeds meer beseffen: Australië is reusachtig en er valt nog veel meer te zien. We kregen nog meer reiskriebels dan we al hadden en we besloten nog even af te zien van ons oorspronkelijke plan om de oostkust af te reizen. Daarom zijn we gaan zitten om een reis te plannen naar ‘the red centre’, oftewel Uluru (oftewel Ayers Rock). Je hebt Australië immers niet gezien als je hier niet bent geweest ;). Dit betekent een trip van ongeveer 3000km dwars door de outback. Wat de outback is en waar deze begint weet niemand precies. Wat wij er nu van merken is dat de wegen kilometers lang rechtdoor gaan, zonder dat je iets tegenkomt, behalve soms gras, bomen of rotsen. Ook lopen hier koeien, kangoeroes en termieten. De zon schijnt tot nu toe altijd. Zelfs de hoofdwegen zijn maar 1 of 2 baans. Dat betekent dat je bij een tegenligger gedeeltelijk in de berm moet rijden. Dat is best spannend, want je hebt hier ‘road trains’. Dat zijn vrachtwagens met 3 of 4 opleggers erachter, bij elkaar soms 50m lang! File is er nooit. Sterker nog, het is gebruikelijk om naar elke tegenligger die je tegenkomt even je hand op steken. Kun je je dit voorstellen in Nederland op de A2? Dorpen zijn hier nauwelijks. Ze liggen honderden kilometers uit elkaar en vaak zijn ze zo klein dat de enige voorziening een supermarkt/café/pompstation is, alles-in-1 dus. De dorpjes hebben ook veel weg van een wild-west setting. Soms waren het oude mijnstadjes, die nu verlaten zijn omdat het goud etc. op is. Tussendoor is er los van de weg waar je op rijdt niets van beschaving. Zelfs geen ontvangst van de radio en geen telefoonbereik. Omdat wij de kaart en de afstanden van West-Europa gewend zijn, verkeken we ons erg op de afstanden. Tot slot zijn best treurig de kangoeroes. We twijfelen ernstig of we er meer levend hebben gezien of dood langs de weg. Het aantal road kills is hier namelijk bizar hoog. Oké, dit klinkt misschien als afzien, maar al met al is het een hele mooie, gave en bijzondere ervaring om hier te rijden.

Half way there

Terwijl we dit schrijven zijn we in Mount Isa, ongeveer halverwege op onze route. Met 23.000 inwoners is dit voor outback-begrippen een metropool. We beginnen de winter hier te voelen. Overdag is het ‘maar’ 20 graden, ’s nachts 5 graden. Dat laatste is wel goed merkbaar als je in een busje slaapt. Maar ook overdag klagen veel Aussies dat het hier ongewoon koud is. Ook zou het hier momenteel veel droger zijn dan normaal gesproken. Het heeft afgelopen seizoen maar weinig geregend en dat is te merken, want alle riviertjes en beken die we tegenkomen staan droog.  Bizar is wel dat het zomers hier gigantisch kan regenen, zodat we om de haverklap worden gewaarschuwd voor overstromingen. Daar is nu niets bij voor te stellen.

We are hitting the road again! Alice Springs is onze volgende bestemming. Mét onze zelfgebouwde hi-fi set in de auto, want de speakers van de van deden het niet zo best. Er komen nog veel foto’s en filmpjes aan, maar zelfs hier in de grote stad laat het internet te wensen over. To be continued dus…

1. Bou en Sanne:
    15 juli 2015
    Wat leuk om weer even te lezen wat jullie allemaal beleven! Succes in the outback en geniet van alle avonturen!
    Liefs Bou en sanne
  2. Sanne de Jong:
    15 juli 2015
    Leuk verhaal weer! Geniet van jullie mooie reis!
  3. Nettie:
    15 juli 2015
    Wat super om jullie verhaal weer te mogen lezen!! Heb er echt naar uit gekeken.... Had op internet al het e.e.a. gelezen over Daintree Forest. Wauww!! Lijkt me echt geweldig om dit zo te kunnen beleven. Heb jullie reisverslagen uitgeprint voor opa, hij zal ook best wel benieuwd zijn. Kan het dan op z'n gemakje lekker lezen en zo toch een beetje bij jullie zijn. Even een korte reactie (zit op m'n werk). Laat gauw weer van me horen. Geniet van al het moois wat jullie nog te wachten staat....... XXXX.
  4. Jw en Emma:
    15 juli 2015
    Wat een mooi verhaal weer! Fantastische avonturen beleven jullie daar. Geniet ervan samen. Liefs van ons (vanuit Vietnam)
  5. Papa Ronnie:
    15 juli 2015
    Te gek voor woorden, geniet er van,prachtig verslag backpackers.
  6. Annette van Zwieten:
    15 juli 2015
    Nou, geweldig leuk om jullie avonturen te lezen ! Ik weet niet wie van jullie typt, maar er zit schrijvers- talent in degene ! Wij volgen jullie, liefs van mamma Annette XX
  7. Cynth, eer, floor:
    16 juli 2015
    Hey! Jullie maken echt de reis van jullie leven zeg! In een woord gewoon geweldig! Het ene moment in de dichte bossen naar uitgestrekte vlakte. Ik heb gehoord dat er daar nog veliciraptors leven dus gelukkig hebben jullie het overleefd.

Een naam voor de van! Oooeeee misschien moeten we een wedstrijd houden maar om maar meteen een suggestie te doen: Jack. Van kangaroe jack:)

Ik kijk weer uit naar jullie volgende berichtje!!
  8. Michelle:
    16 juli 2015
    Gaaf! Lijkt me heel raar om misschien wel uren te rijden zonder iets tegen te komen... Veel water mee? Een naam voor de camper van.. Ga erover nadenken.
    Veel reisplezier de komende tijd!
  9. Michelle:
    16 juli 2015
    Ps Heb je foto van de van?
  10. Pap&mam:
    16 juli 2015
    Super gaaf om jullie belevenissen te lezen. Wat betreft Internet problemen hebben wij hier in de Bourgogne ook last van :)
    Wat vinden jullie van Rody-van !!
    Veel plezier en we kijken uit naar het volgende verhaal. Kusjes mam & pap
  11. Chantal (dansen):
    16 juli 2015
    Wauw gaaf zeg. Wat (om)schrijven jullie alles ook leuk . Heerlijk om jullie verhalen te lezen. Fijn dat jullie al zo aan t genieten zijn!!! Houden jullie wel ook een dagboek bij??? Echt een tip want over een tijd ben je veel "kleine leuke dingen" vergeten. Dat zou zonde zijn. Geniet er lekker van. Liefs
  12. Rob en Dees:
    19 juli 2015
    Kort berichtje van vlakbij Ayers Rock. De foto's en filmpjes staan nu online! (ook van de Van)

We genieten zeker! Superleuk om jullie reactie's te lezen en bedankt :). En super dat opa ook mee kan lezen, dan is een geprinte versie toch nét iets makkelijker. En geen nood Chantal, ruimte te kort in onze reisdagboeken, thnx voor de tip.

Binnenkort meer! Liefs van ons