Beter een verre vriend...

3 oktober 2015 - Nelson, Nieuw-Zeeland

Lieve allemaal, wat werden wij stil van alle lieve reacties op onze vorige blog. We vinden het echt fantastisch dat jullie aan de andere kant van de wereld alles zo met ons meebeleven. Moeilijk om uit te leggen hoe erg je dat kan waarderen als je op een lange reis bent, maar geloof ons, dat doen we dus! Hetzelfde merkten we dichterbij, bij onze verre familie in NZ, waar we nu dus heel dichtbij zijn (snap je het nog?).

Verre familie, nu dichtbij

Als je op een verre reis bent zijn verre vrienden en familie dus geweldig fijn. Of ze nu ver weg in Nederland zijn of normaal gesproken ver weg in Nieuw Zeeland en nu dichtbij. We werden vorige week in Nelson hartelijk ontvangen door Bev en Jan. Dat is heel erg bijzonder. Rob en Jan zijn achterneven van elkaar en we hadden elkaar nooit ontmoet of zelfs maar gesproken. Het toeval wilde dat Jan en Bev in Nederland waren en op een familiereünie Robs vader spraken (wij waren al op reis toen). Ze raakten wel aan de praat over onze reis en Jan en Bev lieten hun adres en telefoonnummer achter. Zo kwamen we met elkaar in contact.

We mochten verblijven in de ‘grannny flat’. Een bijgebouwd huisje in de tuin waar bijvoorbeeld (groot)ouders kunnen wonen. Je kunt je misschien voorstellen dat na 3 maanden leven in een bus/auto dit heel erg luxe was. Hoogtepunt: de elektrische deken. Instappen in een warm bed!!! Jan heeft ons rondgeleid in Nelson en we zijn langs nog meer verre familie geweest. Betere contacten met de locals bestaan niet! En zo bijzonder hoe hartelijk we door iedereen ontvangen werden en hoe welkom we waren. Vooraf niet in te denken dat je letterlijk aan de andere kant van de wereld mensen hebt wonen die je zo lief voor je zijn. Misschien niet de avonturen die je vooraf op zo’n reis verwacht, maar deze ervaring is voor ons minstens zo indrukwekkend.

Nelson zelf is ook een leuke stad in een prachtige omgeving. De omgeving is hier paradijselijk zelfs. Wat feitjes. Dit is 1 van de zonnigste gebieden in NZ. De groente en fruit groeien hier niet alleen goed, maar ook druiven (kijk bij de slijter eens voor Sauvignon Blanc uit Marlborough) en hop, dus veel speciaalbier. Om het nerd-gehalte niet al te hoog te houden zullen we maar niet vertellen over alle Lord of the Rings en Hobbit scenes die hier in de omgeving zijn opgenomen.

Het beloofde land

Maar het wordt nog beter. De verhalen die we hier horen, lieve Nederlanders, zijn ongelofelijk. Te veel om hier allemaal op te schrijven. Mocht je verder lezen, probeer niet allemaal tegelijk te emigreren.

Er zijn hier vrijwel geen appartementen, maar haast iedereen heeft een vrijstaand huis. Er is ruimte genoeg. Vaak met een flinke lap grond er omheen. En dan hebben we het hier niet over een leuk gazon die rondom het hele huis gaat. Een voorbeeld: de achter-achter neef van Rob heeft een heuse motor-crossbaan in de tuin, die serieus door meerdere heuvels loopt. Een ander verhaal hoorden we over iemand die een reusachtige edelsteen in een riviertje vond. Toen hij die verkocht kon hij een huis kopen en hoefde 5 jaar lang niet te werken. Maar het beste verhaal komt nog. In Nederland is driftwood populair om als decoratie in de huiskamer neer te zetten. Daar betalen we nog voor ook. Hier spoelt dat gratis aan. Een Nieuw-Zeelander verzamelde op het strand naast zijn huis aan de Westkust een zeecontainer vol en verkocht dit. Ook hij kon nog een huis kopen en hoefde 10 jaar lang niet meer te werken. Dat kan hier allemaal gewoon!

Nog meer avontuur

We zijn natuurlijk ook weer ‘into the wild’ geweest. Naar het Abel Tasman National Park (1 van de 9 Great Walks) en naar Canaan Downs. Abel Tasman is een Nederlander en heeft Nieuw Zeeland haar naam gegeven. Daar mogen we best trots op zijn! In het nationaal park hebben we een kayak gehuurd, gekampeerd en zijn we de volgende dag te voet verder getrokken. Het weer was wederom grillig, maar we wilden ons niet laten kennen. Je ziet het goed op de foto’s terug en we hebben een video geüpload van het zeehonden spotten. We kunnen er heel veel over kwijt, maar kijk vooral lekker de foto’s!

Wij vertrekken vandaag uit Nelson en gaan via de westkust naar het Zuiden, o.a. naar Queenstown en de Milford Sound. We hebben hier al ontzettend veel tips voor bezienswaardigheden gekregen, dus ons to-do lijstje staat weer vol.

Lieve groetjes van hier!

1. Corine:
    Hey!
    Super leuk om weer te lezen! En het is alweer oktober jongens, wat gaat de tijd toch hard.
    Wat fijn dat jullie ook weer even het stukje warmte van familie hebben gehad en heerlijk luxe in een huisje hebben gezeten :)
    Hopelijk wordt het weer steeds beter naarmate jullie zuidelijker gaan!

Tot het volgende verhaal. Xxx
  2. Corine:
    3 oktober 2015
    Ow en trouwens, emigreren wilde ik al na jullie eerste bericht en foto's ;)
  3. Pa:
    3 oktober 2015
    Leuk verhaal weer, en veel plezier nog.
  4. Joke Bakker:
    3 oktober 2015
    Prachtig verhaal weer! Mooie foto's, leuk dat Jan en Bev jullie opwachten, het zijn lieve mensen. Veel plezier nog!
  5. Merel Scherpenzeel:
    3 oktober 2015
    Lieve Rob en Dees, wat fijn dat jullie het zo naar jullie zin hebben! Leuk om jullie verhalen zo eens te lezen en een beetje met jullie mee te reizen.
    Liefs, Merel
  6. Christiaan:
    3 oktober 2015
    Gaaf! epische foto's ook trouwens, have fun
  7. Wilma:
    3 oktober 2015
    Jullie bewijzen het maar weer eens: van reizen word je rijk, in je hart en in je ziel!

Liefs uit Heerenveen
  8. Wesley:
    5 oktober 2015
    Top verhaal!!! Tip maak ruimte in je rugzak voor zo een prachtsteen
  9. Rozanne:
    8 oktober 2015
    Oke, ik ga emigreren. Nu. ;-)
    Dikke zoen!!